EET JE MOOI: 5x plantaardige ontbijtjes

Ik eet nu zo’n twee jaar vrijwel volledig plantaardig. Er zijn al honderden, misschien duizenden blogs geschreven over waarom dit wél of juist geen goed idee is; maar voor mij werkt het. Mijn acné is zo goed als weg, mijn haar en nagels stukken sterker en ook mijn energielevel is enorm opgekrikt.

Vanuit mijn omgeving krijg ik steeds vaker de vraag wat ik dan precies wél eet. Want, let’s be honest, in veel dagelijkse producten zitten dus dierlijke stoffen. Tijd om te beginnen met de belangrijkste maaltijd van de dag: onbijt.

 

 

  1. Brood

Ik ben gek op brood. De goede koolhydraten zijn juist hartstikke goed voor je en daarom is het écht niet erg af en toe een sneetje brood te eten. Ik kies zelf altijd voor desembrood of speltbrood, in verband met de soort granen en de hoeveelheid gist. Hieronder een paar ideeën met plantaardig beleg:

–        Hummus: Deze gekruide kikkererwten pasta is inmiddels al héél wat jaren héél erg populair in Nederland. Ik heb tot nu toe nog geen enkele variant kunnen spotten die niet vegan is, dus hiermee kun je lekker variëren. Een broodje hummus kun je eindeloos combineren met komkommer, rucola, tomaat of gegrilde groenten.

–        Groentespread: Het is vaak even zoeken, maar iedere supermarkt verkoopt wel een groentespread. Deze variant van Zonnatura is onder andere plantaardig.

–        Pure vlokken van de Ruijter: Niet super gezond, maar wél heel erg lekker.

–        Appelstroop, kokosbrood en jam: Dit aten de meeste van ons vroeger bij beppe al. Appelstroop en jam zijn eigenlijk altijd plantaardig, maar zorg wel dat je een variant kies met zo weinig mogelijk toegevoegde suikers. Kokosbrood heeft soms een melktoevoeging, dus check even het etiket.

–        Vegetarische vleeswaren en kaas: Ok, not a big fan. Maar dat ben ik in eerste instantie ook al niet echt van de originele variant. Een tosti met Wilmersburger kaas is wel écht heaven!

–        Pindakaas: Stiekem wel het favorietje bij ons thuis. Alle soorten zijn vegan, maar heb je deze reeks al geprobeerd? Wij zijn fan!

  1. Breakfast Bowls

Breakfast bowls zijn helemaal niet moeilijk om te maken, maar zijn werkelijk instaproof. Mijn favoriet is echt wel het volgende recept: één banaan, een handje spinazie en 150 ml havermelk in de blender. Aftoppen met gesneden verse dadels, homemade granola, kokosrasp of rozijntjes. Ben je nu niet zo’n fan van groente in de ochtend? Vervang de spinazie dan voor 125 gram vriesfruit naar keuze.

  1. Pannenkoekjes

Wie wil er nu niet ontbijten met pannenkoekjes? Een vegan beslag kopen is eigenlijk niet nodig. Hier vond ik het beste recept: https://lisagoesvegan.com/vegan-pannenkoeken/

  1. Havermout

Google maar eens rond, havermout ontbijtjes zijn er in talloze soorten en maten. De variaties die je online vindt zijn vaak al écht prima inspo. Ongeveer 40 gram havermout, 150 ml plantaardige melk, minstens 125 gram fruit naar keuze én een optionele topping als geraspte kokos of rozijntjes zorgen voor een stevig ontbijt waarmee je zeker je ochtend doorkomt. Mocht je je onbijtje iets zoeter willen, kun je honing, kokosbloesemsuiker, kaneel of dadelsiroop toevoegen. Zelf vervang ik een gedeelte van het fruit graag door bijvoorbeeld een rode biet of een geraspte wortel.

Ohja, alle Victoria’s Secret Angels schijnen voorafgaand aan hun shows zeker een maand te moeten ontbijten met havermout.

  1. Smoothies

Smoothies kun je eindeloos variëren en eigenlijk is het enige wat je echt nodig hebt, een goede blender. Ik bouw mijn smoothie altijd op de volgende manier op, zodat hij  goed vult:

Één handje groene groenten + een stuk komkommer of bleekselderij + twee stukjes van je favoriete fruit (mag ook vriesfruit zijn) + 250 milliliter water of afgekoelde groene thee = een healthy, lekkere smoothie.

Door: Farah Qureshi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *