New Hotspot: FAVORITES (FVRTS)

New Hotspot In Town

Het tijdperk verandert, en het vergt een flinke dosis moed en creativiteit om met die veranderingen om te gaan. Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 draait om de kop boven het maaiveld uitsteken, kansen pakken en lef tonen. Zo’n iemand die lef toont en kansen ziet is Aukje de Poel, eigenaresse van de nieuwe concept store FAVORITES. Deze hippe winkel opende haar deuren vier weken geleden in Surhuisterveen, het dorp waar ik opgegroeid ben. Hoog tijd om de trein richting het noorden te pakken en Aukje aan de tand te voelen over deze nieuwe hotspot!  

Hoe ben je op het idee gekomen om een concept store te openen in Surhuisterveen?

“Het idee is eigenlijk ontstaan toen ik ontwerpen maakte voor (geboorte)kaarten. Ik opende een webshop maar de verkopen bleven achter. Toen een vriendin van mij een winkel opende mocht ik bij haar mijn kaarten verkopen en dat slaagde! Altijd heb ik in winkels gewerkt, voornamelijk bij grote organisaties, maar miste ik de charme van de kleinere winkels. Ik maakte daarom plannen voor mijn eigen onderneming en op het moment dat ik de kans kreeg dit pand in Surhuisterveen te mogen huren, heb ik mijn vaste baan opgezegd en de kans gegrepen.”

De winkel ziet er best minimalistisch en Scandinavisch uit. Ik weet dat je ook naar Denemarken bent geweest voor je studie, is de liefde voor het Scandinavische minimalisme ook mede daar ontstaan? Of had je dat gevoel altijd al?

“Dat laatste, ik ben met name geïnspireerd en beïnvloed door social media en de dingen die ik gewoon leuk vind.”

Een van de onderwerpen van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 is ‘Mienskip’ (gemeenschap). Hoe draagt jouw winkel bij aan de gemeenschap in Surhuisterveen?

“Ik heb wel echt klanten die speciaal voor deze winkel naar Surhuisterveen komen. Ze hebben de winkel via social media gezien en komen overal vandaan, Drachten, Heerenveen, Oosterwolde, Groningen. Ze willen graag deze winkel even zien en zoeken dus de beleving op. Ik merk wel dat als ze hier eenmaal zijn, ze ook nog het centrum van Surhuisterveen bezoeken. En groot gelijk, want we hebben ook een heel gezellig centrum en gratis parkeren, wat veel mensen aanspreekt. Daarbij heeft FAVORITES niet hetzelfde assortiment als de buren, maar totaal iets anders. De mensen zijn toch wel echt verrast en komen terug. Dus ja, ik denk wel dat ik iets kan bijdragen aan de gemeenschap van Surhuisterveen.”

Kan elke ondernemer zich aanmelden bij FAVORITES?

“Elke webshop kan zich aanmelden, we beoordelen wel of het assortiment uniek is en of het past bij de uitstraling van de winkel, daarom moeten we wel eens een shop afwijzen. Momenteel zoek ik niet meer actief, want de winkel is al best vol. Meer dan wat ik tijdens de opening had, dus we wachten even af hoe het gaat. Elke webshop huurt voor minimaal drie maanden een plekje. Daarna komen ze met een nieuw assortiment, zodat de winkel vernieuwend blijft.”

Is het altijd je ambitie geweest om ondernemer te worden?

“Het is grappig dat je het vraagt, want ik heb als kind altijd gezegd dat ik nooit een eigen zaak wilde beginnen. Mijn vader en moeder hadden allebei een eigen zaak en ik wilde niet zoveel gaan werken, en toch doe ik het nu. Ik ben hier (in de winkel) veel, maar werk zondag, maandag en dinsdags door aan de administratie of mensen inlichten over nieuwe zaken. Ik ben niet meer vrij.”

Het klinkt inderdaad allemaal heel erg druk! Je bent onlangs moeder geworden, hoe combineer je het moederschap met ondernemer zijn?

“Ik heb een heel mooi klein en makkelijk meisje en een hele lieve vriend die ook twee dagen in de week thuis is. Ze gaat twee dagen naar de opvang en twee dagen is mijn vriend thuis. Het is wel heel pittig hoor. Die kleine die groeit ook door, en daar kun je geen rem op zetten dus dat mis ik wel. Maar het is voor het goede doel.”

Als ze iets ouder is, komt ze je helpen in de winkel!

“Haha ja, dan mag ze kassaatje spelen!”

Het thema van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 is ‘Durf te Dromen’. Wat is jouw droom voor FAVORITES?

“De winkel wordt anders. We willen zelfstandiger gaan, nu ben ik nog een beetje afhankelijk van degene van wie ik dit pand huur. Ik huur het omdat het leeg stond, maar wil wel meer vastigheid. Ik denk wel dat we groter gaan en meer focussen op de volgende stap: kinderkleding. Daar zijn we al een beetje mee gestart, maar is wel iets wat in Surhuisterveen ontbreekt. De conceptstore met webshops is iets wat altijd zal blijven. Ik hoop dat er straks meer beleving in de winkel is door bijvoorbeeld elke week een workshop te organiseren, dat er een beetje reuring is. We hebben nu al een hele leuke kinderhoek, dus de kinderen zijn altijd zoet zodat de ouders kunnen winkelen. Dus het zijn twee dingen waar we over dromen en in willen groeien.”

*Clicks & Bricks is de combinatie van online en offline winkelen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *